zaterdag 30 januari 2021

Rare wereld

 Kevin en ik zijn alweer bijna een maand in Nieuw-Zeeland. Na de quarantaine dachten we goed te zitten, en lekker van het corona-vrije eiland te kunnen genieten. We gingen gelijk op zoek naar een campervan om door NZ te kunnen touren, en ondertussen ook naar het museum, naar cafe's, naar restaurants etc. Het is bizar hoe ver weg corona hier lijkt. Nieuw-Zeeland: het land waar knuffels nog steeds gebeuren... 

Na een paar dagen hadden we ons busje, een leuke Mazda E2000 uit 2005 inclusief "self-contained" certificaat, zodat we er overal mee mogen staan. Ook hadden we een housesit geregeld, bij een gezin aan de noordkust van Auckland, die net een mopshond puppy hadden gekregen, maar ook een familiereünie op het Zuidereiland hadden gepland. De puppy moest thuis blijven, want het was nog niet gevaccineerd, en daarom kwamen wij in het huis. Het gaf ons mooi de mogelijkheid van dit deel van Auckland te genieten en ons busje eens goed uit te mesten. De vorige eigenaren hadden het niet zo vaak schoongemaakt geloof ik. 

So far so good. Maar na een paar dagen kregen we opeens een berichtje van de huiseigenaren. Of ik toevallig die dame was die in het nieuws was? Er was blijkbaar iemand met corona los in Nieuw-Zeeland, ook al had ze de quarantaine doorlopen en twee keer een negatieve test geleverd. Ik was het niet, maar de dame had wel in hetzelfde isolatie hotel gezeten als ons, tijdens precies dezelfde periode, ze was één dag voor ons vertrokken. Ze had het virus blijkbaar tegen het einde van iemand gekregen die op dezelfde verdieping als zij zat, iemand die net was aangekomen en de Zuid-Afrikaanse variant onder de leden had. 

Ik heb de NZ healthline gebeld, en ook op aandringen van de huiseigenaren hier gelijk een test laten doen. Er stond een lange rij, maar toen we vertelden dat wij in hetzelfde hotel hebben gezeten, en dus extra verdacht zijn, waren we zo aan de beurt. Een spannende 24 uur later kregen we al resultaat: negatief. Goed nieuws, maar het is nu wel even afwachten wat er verder gaat gebeuren. Hebben meer mensen de corona weer van deze dame gekregen? Moet het land straks weer in lockdown?

Het lijkt belachelijk om zo over slechts één geval te praten, gezien wat er allemaal in de rest van de wereld aan de hand is. Het voelt bijna kneuterig veilig zo, als dit onze enige zorgen zijn. We hebben geluk gehad dat we naar Nieuw-Zeeland mochten komen, en dat we nu een zo goed als corona-vrij en ook toeristen-loos land voor ons hebben liggen. Ik heb nu geen Ooooby om me ~70 uur per week bezig te houden en ben van plan te genieten van al het schoons hier. 

Ooooby wist trouwens al gelijk dat ik er weer was, en vroegen me of ik toevalling interesse had om het zwangerschapverlof van de hub coördinator in Christchurch over te nemen. Het zou een jaar zijn, een part-time aanstelling, en na even nadenken heb ik toch maar 'nee' gezegd. Ik wil niet terug naar Ooooby, als ik straks een vaste baan zoek hier dan toch hopelijk wel iets met cacao of chocolade! Maar eerst gaan we touren. #vanlife here we come :-)














Geen opmerkingen:

Een reactie posten