zaterdag 29 januari 2011

Wat doe ik hier eigenlijk?

Momenteel zit ik tot aan mijn ellebogen in de tentamenvoorbereidingen. Ik kom amper nog de deur uit, behalve om te werken of college te volgen. Ik kan nu eigenlijk overal op de wereld zijn, ik zou het verschil niet merken. Oké, ze zouden geen Duits spreken als ze aankondigen dat de U-bahn eraankomt, maar toch. Momenteel krijg ik niet zoveel mee van Berlijn, dus ik heb ook niet veel nieuws te melden hierover. Wat me wel leuk lijkt, is te vertellen wat ik hier nu eigenlijk studeer. Dat was ten slotte de hele reden om hiernaartoe te verhuizen :)

Op dit moment hebben we 3 modules, die amper iets met elkaar te maken hebben. Module 1 gaat over sociologische theorieën. En dan niet alleen de welbekende Marx, Weber en Durkheim (de klassiekers) maar het gaat verder met sociologen uit de jaren '60 tot en met mensen (mannen vaak... heel vaak trouwens!) die nu nog leven zelfs. Best gaaf, een tekst te lezen, en weten dat je die persoon als je echt graag wilt nog persoonlijk een vraag daarover zou kunnen stellen! Onze docent in dit vak, Harald Wenzel, is ook een gerennomeerde academicus, en heeft af en toe moeite zich te verlagen tot ons "jezus hoe abstract kun je het maken, daar snap ik geen bal van" niveau. Wie heeft er ooit gehoord van Talcott Parsons, Jürgen Habermas en Anthony Giddens? Als je nooit in de sociologie hebt gezeten waarschijnlijk niet. Mijn favoriet op dit moment is Niklas Luhmann, een zeer abstracte en volgens sommige zelfs pessimistische socioloog met zijn systeem theorie. Misschien komt dat wel een beetje door zijn obsessie met structuur, efficiëntie en orde...

Module 2 gaat over onderzoeksmethoden. In ons vak gebied is comparative research de logische aanpak, en hierin gaat een wereld voor me open. Al jaren (jáááren) worden er overal op de wereld gegevens (macro en micro) verzameld in allerlei landen, verzameld in openbare databases, open voor onderzoekers met een leuke hypothese. Voorbeeld is de Eurobarometer, waarin de EU al sinds 1973 de mening van Europese inwoners peilt over de Europese Unie. Een schat van informatie voor iedereen die bijvoorbeeld wil weten waarom Nederland in 2005 keihard 'NEE' riep tegen het voorstel voor de Europese grondwet (bijna 62% procent van de stemmers). Ons wordt nu geleerd hoe je met deze data werkt, wat de voor- en nadelen zijn, en hoe je de uitkomsten kan interpreteren.

Tot slot krijgen we in module 3 een Introduction in European Integration. De naam introductie zegt het al, dit zijn de basics. Wie speelde een rol bij de oprichting van de voorloper van de EU in 1951? Welke landen hebben zich in welk jaar aangesloten? (dit moet ik in de juiste volgorde weten voor het tentamen!) Welke instituties heb je in de EU, en wat zijn hun taken en verantwoordelijkheden? In hoeverre worden er beslissingen genomen tussen de verschillende landen, en in hoeverre over hun hoofden heen? En wat hebben de inwoners van Europa eigenlijk te zeggen? Dit is misschien wel de core van mijn studie, hetgeen waar we in de volgende semester het meeste op gaan voortbouwen. Goed opletten dus!

Mijn tentamens zijn op 7, 14 en 17 februari, en er is nog veel te doen. Wie zit er momenteel ook met deadlines die op je af razen? Diep ademhalen, schouders eronder, en remember:

"A thousand mile journey begins with one step. Start today."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten