woensdag 19 januari 2011

Een leven lang leren

De tentamens komen eraan en al mijn Kommilitonen/innen (Duitse woord voor klasgenootjes op de uni) beginnen te stressen. Ik was een beetje vergeten hoeveel druk tentamens kunnen veroorzaken. Dan doen we meestal he? We vergeten de negatieve kanten van iets veel sneller dan de positieve kanten. Gelukkig maar, stel je voor dat het andersom was. Dan hadden we een wel heel depressief beeld van ons leven voor zover dat al voorbij is. Of zouden we in dat geval juist het heden positiever beoordelen, en dus gelukkiger zijn in het nu?

Maar goed, ik probeer in ieder geval hard te focussen op de voordelen van het studeren, in vergelijking met werken bijvoorbeeld. Groot voordeel is dat ik daarbij al een referentiekader heb (lees: 1,5 jaar werkervaring). Sommige van mijn klasgenoten komen direct van een of andere Bachelor, en zijn het studeren nu al zo'n beetje zat. Klaar voor actie! Ik daarentegen zou het liefst mijn hele leven leren.

En begrijp me niet verkeerd: als ik daarmee ook geld verdien is dat helemaal niet iets wat ik wil vermijden. Leren kun je op zoveel manieren doen. Een studie is het voor de hand liggende voorbeeld natuurlijk, maar er zijn meer manieren om constant je kennis te blijven aanvullen. Een nieuwe taal leren, een nieuwe sport, een nieuwe stad/nieuw land ontdekken, leren koken, een nieuwe persoon leren kennen. Ik heb gemerkt dat ik uitermate enthousiast wordt van 'het onbekende'. Angst voor het onbekende kan je namelijk een hoop goede en leuke dingen ontzeggen, en soms is een sprong in het diepe precies wat je nodig hebt om te komen waar je wilt zijn.

Mijn sprong in het Berlijnse studentenleven was spannend, maar ik had daarbij wel een hand om vast te houden (lees: een sterke hand van een bepaalde meubelmaker ;)). Dit is ook belangrijk: je kunt nog zo ver weg gaan, vergeet daarbij niet wat en vooral WIE je achterlaat (of meeneemt). Het internet kan een groot deel van die connectie faciliteren, maar face to face contact is nog altijd niet te vervangen.

Daarom heb ik ook heel veel zin om over een paar weken weer even naar Nederland te komen. Op 26 februari neem ik de trein naar Amsterdam, en zorg daarna dat ik op tijd richting Brabant ga voor carnaval. Ik hoop jullie allemaal te zien!!!

ps. Wat vinden jullie van mijn nieuwe design? Over uitstelgedrag gesproken haha!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten