zaterdag 6 april 2013

India!

Het voelt nog steeds een beetje onwerkelijk, maar ik ben alweer bijna een week in Mysore, de op twee na grootste stad in de deelstaat Karnataka van India. Op zondag gevlogen, via London, en maandagochtend heel vroeg op het vliegveld van Bangalore aangekomen. Daar stond mijn privé chauffeur met mijn naam en vluchtnummer op een bordje op me te wachten. Naar Mysore was het nog 3,5 uur rijden en onderweg hebben we de zon zien opkomen, een prachtige oranje gloedbol in de Indiase lucht. De palmbomen, de vogelgeluiden, de geuren van bloesem, vuur, uitlaatgassen, curry en de warme tropische lucht op mijn huid, het was allemaal overweldigend heerlijk. India!

Bij het appartement aangekomen ontmoette ik de manager van de yoga-school, Sunil, die me mijn kamer liet zien en me in de middag heeft meegenomen voor de inschrijving en een kleine tour door de buurt. De meeste andere meiden (yep, geen enkele man deze lichting...) moesten nog aankomen dus ik had even de tijd voor mezelf. Ik kwam erachter dat er zich deze maand voor de Hatha yoga opleiding welgeteld twee studenten hebben aangemeld... Crystal, mijn medestudent, en ik hebben dus zo'n beetje privé les in de Hatha onderdelen. We hebben ook het hele "Hatha" apartement voor onszelf, de andere Ashtanga-yoga studenten slapen in de school zelf, met twee op een kamer en een badkamer voor acht man... Totaal zijn we dus met zijn 10-en en het is een erg leuke groep meiden, uit vooral de VS, maar ook Engeland, Libanon, Hongarije en een Indiase meid.

Onze dagen bestaan uit yoga lessen (duh), en het dagelijkse rooster ziet er ongeveer zo uit:
  • 7:30 - 9:00 Hatha yoga oefeningen
  • 9:00 - 9:30 Hatha yoga theorieles (over de achtergrond van Hatha, de ademhalingstechnieken, de chakra's etc.)
  • ontbijtpauze
  • 11:30 - 13:00 Yoga filosofie (over de Bhagavad-Gita en andere heilige teksten)
  • lunch pauze en studeertijd
  • 17:00 - 18:00 Hatha yoga aanpassingen (het leren doceren, hier leren we hoe we de posities van onze studenten straks kunnen aanpassen en verbeteren, letterlijk "hands on"!)
  • 18:00 - 19:30 Yoga anatomy (over het skelet, de spieren, de luchtwegen, bloedsomloop, spijsvertering etc.)
  • op zaterdag hebben we een halve dag (alleen asanas, theorie en aanpassingen) en zondag is vrij
Later krijgen we nog lessen in Ayurveda en "soft-skills" voor yoga docenten, en vrijdagochtend hebben we om 6:15u een extra meditatieles gehad. Zondagochtend gaan we die in de praktijk brengen en twee uur mediteren... Je moet wat over hebben voor de verlichting!
Tot nu toe bevalt het me hier ontzettend goed, het is heerlijk zoveel met yoga bezig te zijn, samen met een groep meiden die er net zo enthousiast over is, en dat alles in deze fantastische inspirerende omgeving. Het is wel even wennen allemaal, de jetlag, de intensieve lessen, de extreme hitte (30-35 graden), de vreemde taal, de mensen die je constant aanstaren (er zijn niet veel buitenlanders in onze buurt) en het gemis van onbeperkte wifi... Maar ik ben onwijs veel aan het leren en weet nu  al zeker dat dit een ervaring gaat worden die ik nooit meer ga vergeten!

Volgende week meer over Mysore, de mensen en het leven hier, en .... het eten uiteraard!

Veel liefs uit India!

Ons appartementgebouw, van buiten (wij wonen helemaal links op de 1e verdieping), met zonsondergang 
Overal lopen apen rond, met baby's! Een beetje als duiven in Nederland.
Cobra pose (Bhujangasana)
Ik heb hier een Duitse lonely planet gevonden, is mijn Duits nog ergens goed voor!
De yoga-school (Shala)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten