woensdag 8 oktober 2014

Van Waiheke tot Waikato

Toen duidelijk werd dat ik naar Nieuw-Zeeland zou komen, ging Ooooby hard op zoek naar werk voor mij. Voor Customer Happiness wilden ze me zeker hebben, want daarin heb ik mezelf wel bewezen in Sydney. Daar begon ik gelijk mee, en twee weken lang deed ik klantenservice voor Sydney, Auckland en de nieuwe Ooooby hub in Waikato, terwijl ik mijn vervanging in Sydney trainde het daar van mij over te nemen. Toen werd duidelijk dat de nieuwe hub hier in Waikato, die per 1 december officieel af gaat breken van Auckland, ook wel een "general manager" kan gebruiken. Wat een toeval dat ik hier nu net ben komen wonen! En wat een toeval dat zo'n positie zeker in aanmerking komt voor een permanent visum! Waar Ooooby me maar al te graag bij helpt, dus dat is ook geregeld.

De afgelopen week was ik op bezoek bij de oprichters van Ooooby op Waiheke Island, waar destijds ook het jaarlijkse Ooooby event had plaatsgevonden. Het was een vermoeiende maar inspirerende week. Ooooby staat op het punt om te exploderen, met nieuwe hubs die opengaan (Waikato, Seattle, Melbourne, Fresno, Atlanta, Panama, en Chili misschien...) en na jaren rond geprutteld te hebben qua organisatievorm willen ze nu langzaam overstappen naar een "self-managing organisational structure". Dat betekent dat er geen "bazen" meer zijn bij Ooooby, alleen maar "rollen" in "cirkels" met "accountabilities" en een hele hoop vertrouwen. Er komt een hele nieuwe woordenschat bij kijken, die ik nu maar eens even snel ga leren. Want toen duidelijk werd dat mijn academische achtergrond in Organisatiewetenschappen ligt ben ik ook gelijk aangesteld om Ooooby door de transitie te leiden. Wie had gedacht dat ik nu jaren later, en letterlijk aan de andere kant van de wereld, "nog eens wat aan me studie heb". Ha! Het is een hele uitdaging, maar een betere kans kan ik me niet voorstellen. Ooooby begint in mijn bloed te kruipen...

Verder heb ik ook enorm genoten van de werkvakantie, Waiheke is errug mooi, en de mensen errug aardig. Op weg naar het eiland heb ik twee dagen meegeholpen met Ooooby boxen inpakken, om daar alvast in getraind te worden. Ik heb in Sydney ook vaak meegeholpen met inpakken, een hele fijne bezigheidstherapie, met aan het eind altijd een hoop left-overs die mogen worden meegenomen. Nu ben ik weer thuis op de boerderij van mijn oom, met een koelkast vol biologische asperges, boerenkool, broccoli, artisjok, rabarber en nog veel meer. Wat een rijkdom. Ik zit hier precies op de juiste plek, in de juiste tijd, tussen de juiste mensen. De volgende stap is nu gauw dat permanente visum aanvragen, zodat ik mijn Duitse import-vriendje hiernaar toe kan halen ;-)

Uitzicht vanaf een heuvel in het eco-dorp waar de oprichter van Ooooby woont

Een van de honderden mooie baaien van Waiheke - oh en happy ikke :-)

Ooooby dozen inpakken



Geen opmerkingen:

Een reactie posten