woensdag 18 september 2013

Upsy Down Town

Op het kinderdagverblijf waar ik werk hebben de kinderen een liedje geleerd:

In Upsy Down Town 
the sky is in the sea, 
the sea is where the sky should be.
The rain is falling up, 

instead of down. 
Down, In Upsy Down Town.
There’s a chocolate cake 

as white as snow, 
The more you eat, the bigger it grows!
You walk upon your nose 

instead of on your toes. 
Down, In Upsy Down Town.

Fantastisch.

Ik voel me alsof ik inderdaad naar Upsy Down Town verhuisd ben, alles is hier anders. Ze rijden hier links, net als in India. Ik heb tot nu toe alleen nog maar rondgelopen of gefietst, en begin nu eindelijk pas een beetje te wennen aan het rechts, links, rechts kijken. Het is heel desoriƫnterend om op een kruising of rotonde niet precies te weten waar je nu moet kijken, waar het verkeer vandaan kan komen. Je kijkt toch nog altijd even de andere, "verkeerde" kant op. Voor de zekerheid, mocht er iemand aankomen die ook uit Europa komt en aan het spookrijden is.

Dan komen ze hier net uit de "winter" en is de lente begonnen. Het is nu al gemiddeld 24 graden overdag en de zon schijnt zich een ongeluk, dus ik ben benieuwd wat de zomer inhoudt in Sydney. Het zou wel eens warm kunnen worden, zeker omdat dit jaar een van de warmste jaren ooit was hier.

Wat me ook is opgevallen is dat Australiƫrs erg trots zijn op hun land en het erg belangrijk vinden om de locale economie te ondersteunen door producten te komen die "proudly Australian made and owned" zijn. Ze hebben er zelfs een speciaal logo voor en het is een enorme marketing tool. Grappig, na net drie jaar in Duitsland te hebben gewoond, waar "nationalisme" een vies woord is en zelfs de vlag soms ver te zoeken is. Hier waait hij overal groot en trots uit. Terwijl het eigenlijk maar een rare variant van de Engelse vlag is...

Ook de natuur is hier overweldigend anders, met planten en dieren die ik totaal niet weet te plaatsen. Vleermuizen zo groot als katten, "water dragons" (soort hagedissen), kakkerlakken. Ik heb helaas nog geen koala's, vogelbekdieren of kangoeroes gezien (die laatste al wel gegeten!), maar iets zegt me dat dat niet lang meer zal duren. De bomen zijn groot en tropisch, alles bloeit nu momenteel, met tussendoor fijne palmen. De sterren hebben zich zelfs opnieuw gearrangeerd, de vertrouwde grote en kleine beer zijn omgeruild voor de Soutern Cross en Canis Major.

Toch niet slecht, voor 24 uur vliegen. Er is vast nog veel meer te ontdekken en ik ben blij dat we hier wel een tijdje blijven. Dit land/continent is echt MEGA groot en heeft zoveel spannends te bieden. Dit weekend gaan we langs de kust lopen via de Coastal Walk en met de baas van Sebas naar een Latijns-Amerikaanse party. G'day mate!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten