dinsdag 25 september 2012

Twee jaar Berlijn!

Op weg naar het café
De herfst is begonnen. En ik bedacht me opeens dat het alweer bijna 2 jaar geleden is dat ik naar Berlijn ben verhuisd. Toen was het ook herfst, met mooi gekleurde bomen langs de Mariendorfer Damm. Wat is er alweer veel gebeurd ondertussen. Deze 1 oktober ga ik in Beieren vieren met Sebas, zijn zus, haar man, en haar twee kids, über-Duits op het Oktoberfest. We vertrekken aanstaande zaterdag richting zuiden met de trein, om een week in München en ook een paar dagen in Nürnberg door te brengen. Het is hier trouwens ongeveer even ver vandaan als naar Amsterdam, 6 uurtjes. 'Bayern' wordt hier door de meesten ook als een ander land gezien, vooral door de 'Bayer' zelf. Ik kijk uit naar de week met bier, brezels, dirndls en schlagers. En vooral naar het wederzien met Katharina en haar kleintjes Anna en de kersverse Dylan. Lekker even tante spelen!

Vorige week hadden Sebas en ik ook samen iets te vieren, namelijk het feit dat we elkaar op 21 september 4,5 jaar kenden. Het is toevallig ook de Onafhankelijkheidsdag van Belize, wat 31 jaar geleden een onafhankelijke natie-staat geworden is. Reden in ieder geval voor een uiterst Berlijnse brunch op zondagmorgen, bij het leuke Café Dritter Raum, en daarna een tochtje met de S-bahn naar König Wusterhausen, waar een kasteel te bezichtigen is. Het kasteel was nogal teleurstellend eerlijk gezegd, maar het fantastische weer maakte een hoop goed.

Mmmm brunch!
Afgelopen weekend heb ik ook het "Decolonize the City!" congres bijgewoond, een mega interessante 2 dagen met academici van over de hele wereld die allemaal met post-koloniale en vooral de-koloniale theorie bezig zijn. Het ging over de nog steeds bestaande ongelijke machtsverhoudingen die al sinds eeuwen bestaan in de wereld, tussen de Metropolen (lees: 'Westerse wereld') en de Periferie (lees: 'ontwikkelingslanden'). Dat "wij" rijk zijn, en "zij" arm is namelijk geen toeval. Maar dat is wellicht een onderwerp voor een andere blogpost. En misschien wel voor een andere blog ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten