dinsdag 7 februari 2012

Oh oh Umeå!

Het is hier fantastisch! Telkens als ik naar buiten stap ben ik weer blij verrast. Zoveel sneeuw! Het is een sprookjesland, een magische winter wonderwereld. De afgelopen week was het wel erg koud, overdag gerust -23 graden. Maar in tegenstelling tot Nederland gaat hier het leven gewoon door. Auto's, fietsers, treinen, vliegtuigen, niks geen last van vierkante wielen, seinstoringen, bevroren leidingen etc. Wat een chaos was dat in Nederland zeg!

Het logo van mijn uni, met 3 lieve rendieren
Mijn leventje hier begint ondertussen langzaam vorm te krijgen. Zweedse les op dinsdag en donderdag, college op woensdag, en daarna orkest. Tussendoor koffie met Helena, uit eten met mijn Buddy Group en sporten bij IKSU, het grootste sportcentrum van Europa(!) Tussendoor ben ik ook nog mijn eerste website aan het bouwen, voor een online basis cursus Webdesign, waar ik zelfs ECTS (European Credit Transfer System) punten voor krijg op mijn diploma. Ik fiets van A naar B, en meestal liggen A en B verrassend dicht bij elkaar. Umeå is niet zo groot, 100.000 inwoners, waarvan 30.000 studenten uit alle delen van de wereld. Geen slechte plek om een tijdje door te brengen heb ik al gemerkt :-)

En hoewel Zweden qua cultuur redelijk dicht bij Nederland en Duitsland ligt, zijn er toch een paar interessante verschillen. Het duurde bijvoorbeeld even voordat ik door had dat iedereen aan de linkerkant van het voetpad loopt. Ze liepen dus steeds een beetje geïrriteerd om me heen als ik nietsvermoedend rechts door de sneeuw aan het ploegen was. Mensen zijn verder ook redelijk teruggetrokken, rustig. Ze zijn wel altijd onwijs vriendelijk, en als het dan echt moet, dan kunnen ze je best in het Engels te woord staan. Hoewel ik wel zo snel mogelijk het Zweeds onder de knie wil krijgen, wat niet zo lastig is vanuit het Nederlands/Duits/Engels. Oh, en opvallend is ook dat er hier meestal geen specifieke dames of heren toiletten zijn, gewoon toiletten, en negen van de tien keer aangepast voor gehandicapte mensen. Waarom ook eigenlijk niet?

Volgende week ga ik een paar dagen naar Stockholm met Eva-Maria, een vriendinnetje uit Berlijn. We gaan eilandhoppen, sightseeing, smörgåsborden, fika doen en couchsurfen. Het wordt mijn eerste keer in de hoofdstad van Zweden, en ik heb er zin in!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten