woensdag 15 december 2010

Weihnachten

Met Sinterklaas weer goed en wel terug in Spanje, heb ik me vol overgave gestort op het fenomeen 'kerst in Duitsland'. Omdat bij ons thuis pakjesavond toch echt de traditionele nadruk had, heb ik weinig nostalgische herinneringen aan kerst in Nederland. Hier blijkt iedereen met elke kerst weer terug te grijpen naar tradities en nostalgie tot het je neus uitkomt.

Het meest in het oog vallend zijn wel de kerstmarkten. Elke wijk heeft er minstens 5 verschillende in de periode tussen advent en 2e kerstdag. Ze worden druk bezocht, vooral in het weekend, door zowel locals als hordes toeristen. Men winkelt: vilten en wollen mutsen, sieraden, aardenwerk, traditioneel speelgoed, zeep en decoraties. Daarnaast verkoopt de helft van alle kraampjes iets te eten of te drinken. Deze hebben mijn voorkeur, want dan kom je tenminste niet met spullen thuis waar je weer een plekje voor moet vinden. En oh, de variatie in het aanbod!!

Qua drank is de grote favoriet natuurlijk gluhwein. Met extra rum als je er zin in hebt, in een mooie beker met statiegeld. Een andere mogelijkheid is warme chocolade melk (hier ook weer met extra rum voor de liefhebbers), warme cider of mede (honingwijn, en wie dat heeft uitgevonden ben ik eeuwig dankbaar. Waren dat de Kelten?), en als knaller op de vuurpijl: Feuerzangbowle.

Feuerzangwatte!? vroeg ik. "oh dat ken je toch wel? Met die suikercone overgoten met rum op een rek boven de pan met gluhwein die dan in de fik wordt gestoken en langzaam naar beneden smelt?" Wie heeft dit bedacht? Mocht je het net als ik niet snappen, het volgende illustratieve filmpje >

Ik weet ondertussen wel dat het lekker is, en op een nuchtere maag een instant 'heey ik ben dronken effect' (ik ben niet zo heel veel gewend, maar geloof me dat niet alle alcohol uit de rum verdwenen is zodra deze in de wijn terecht komt). Een aanrader dus, zeker als je al 2 uur koukleumend op de markt rondloopt en genoeg hebt van het kerstkoor. Om vervolgens weer te ontnuchteren kun je terecht bij een van de vele kraampjes met echt Duitse delicatessen, zoals Bratwurst, Lebkuchen, Weihnachtsstollen, afhankelijk van de regio. Kortom, een groot feest en overdaad aan pittoreskheid (is dat een woord?).

Enige minpuntje tot nu toe is de sociale misstand op het Hauptbahnhof. Daar staat de duurste kerstboom van de wereld, behangen met 40.000 Swarovski kristallen ter waarde van totaal 2,5 miljoen. Echter, de man die deze boom moet bewaken verdient daarmee 6,25 EUR per uur. Ter vergelijking: dit is het minimum uurloon in Nederland voor een 21-jarige...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten