dinsdag 5 oktober 2010

Integreren

Het is zo raar dat ik hier nu woon, in een nieuwe stad, nieuwe omgeving, zonder dat iemand zegt: "heey, maar dat gaat zomaar niet. Je kunt niet zomaar doen wat je wilt". Maar blijkbaar wel, want het is gelukt. Gisteren heb ik me ingeschreven bij de Burgeramt van Berlijn (Tempelhof de gekste!), en vandaag zelfs met mijn nog wat aarzelende Duits een zorgverzekering afgesloten. Wat mooi dat we in een wereld wonen waarin landen met elkaar hebben afgesproken dat dit mag: vrij verkeer van mensen. Het geeft bijna een gevoel van onbeperkte, en daardoor een beetje paradoxaal verlammende vrijheid. Als alles kan, hoe kun je er dan in godsnaam achterkomen wat je wilt? De enige manier is uitvinden wat jou gelukkig maakt, en daar achteraan gaan. Kijken naar wat anderen bevalt heeft vaak niet zoveel zin, want het zou wel heel toevallig zijn als hun levensverwachtingen en waarden precies aansluiten op die van jou.

Ik heb in ieder geval het idee op de juiste weg te zijn. Het heeft wat moeite en stress gekost, maar ik ben gekomen waar ik wil zijn.

De afgelopen dagen hebben we het appartement ingericht (gelukkig is het al gemeubileerd en waren we zo klaar). Zaterdagavond uitgeteld op de bank naar het meest fantastische programma op de Duits TV gekeken: Wetten Das?! Een 2,5 uur durende live show, waarin deelnemers weddenschappen afsluiten met beroemde mensen (en niet de gemiddelde low-live celebrities, deze keer zaten Katy Perry, Joe Cocker en onze eigenste Arjen Robben op de bank!). De beroemdheid moet aangeven of hij of zij denkt dat de deelnemer de weddenschap (in de trant van: ik wed dat ik 5 minuten een alpenhoorn op mijn mond kan balanceren terwijl ik een liedje speel) zal winnen. Wordt de weddenschap inderdaad gewonnen, en de beroemdheid zei van niet, dan moet hij of zij een opdracht uitvoeren (andersom ook: de celeb zegt dat de weddenschap voltooid gaat worden, maar dit lukt de deelnemer niet, is het nog te volgen?). Arjen Robben dacht bijvoorbeeld dat 2 studenten het niet zou lukken met lichaamsgeluiden (je weet wel: hand onder de oksel en kneipen maar) een willekeurige zin uit een stripboek aan elkaar over te brengen. Dit lukt echter wel, en Arjen moest vervolgens de hele show met een shirt van het Duitse National Manschaft op de bank zitten. Serieus, deze show is fantastisch, en bijna reden alleen om in Duitsland te gaan wonen.

Morgen ga ik voor het eerst naar de universiteit voor een introductieochtend. Ik ben erg benieuwd naar mijn medestudenten, en docenten. Mijn rooster weet ik al, en is best relaxed: maandag van 12u-18u, dinsdag van 10u-12u en woensdag van 14u-18u. Verder ben ik erg blij dat we het internet thuis aan de praat hebben gekregen, en ik heb sinds vandaag een Duits telefoonnummer. Al met al begint alles dus een beetje op orde te komen. En wat helemaal gaaf is, is dat volgende week mijn zus Saranne langskomt met haar vriend!!

1 opmerking:

  1. Met haar vriend? Rolf bedoel je toch zeker?

    Klinkt helemaal lekker, zo dat opnieuw thuis worden in een vreemd land. Kost altijd wel veel energie maar geeft wel een super gevoel als zo'n stad je weer als een oude jas gaat passen. Wanneer je leuke mensen voor de tweede keer tegenkomt en ze herkennen je en knopen gelijk een praatje met je aan.

    Hier zijn m'n ouders vandaag aangekomen, ze stortten zich gelijk helemaal op Zimri, echt super om te zien.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen