dinsdag 19 oktober 2010

Eerste college dagen

Ik neem het terug: het is NIET moeilijk om je vanuit Nederland in te schrijven bij een universiteit in Berlijn. Het is WEL moeilijk om je vanuit China, Argentinie, Colombia, Cyprus, Turkije, Rusland, San Francisco, etc. etc. in te schrijven bij een universiteit in Berlijn. Holy moly, dit is me toch een internationale groep mensen op deze studie. Ik ben de enige Nederlander, wat eigenlijk best verbazingwekkend is. Het feit dat Nederland al vanaf het begin bij de EU zit heeft dit proces ontzettend vergemakkelijkt. Sommige hier zijn al in juli naar Berlijn verhuisd om alles maar geregeld te krijgen, ik ben 2 keer op de trein gesprongen. Talk about commitment!

Maar we zijn er nu allemaal en het collegejaar is begonnen. Maandag, dinsdag en woensdag hebben we een vol schema, en we worden gelijk in het diepe gegooid. Aaah wat was regressie analyse ook alweer? En waarom had Karl Popper zo´n grote invloed op de sociale wetenschap? En waar is in godsnaam zaal 55-302/b IfS??? Het bevalt me echter allemaal uitstekend, en heb zometeen met klasgenootjes in de Mensa afgesproken om iets te gaan eten.

Vorige week waren mijn zus en haar vriend bij ons op bezoek en we hebben ons goed vermaakt. Een mooie rondleiding gehad door het centrum inclusief geschiedenis van Berlijn (leuk verhaal: de dag dat de muur viel... per ongeluk), we zijn uiteraard gaan bowlen, hebben mooie grote biertjes gedronken, zijn wezen stappen in de Matrix, hebben de KaDeWe bezocht en in Kreuzberg bij de Brezelbar koffie gedronken. Berlijn heeft zoveel kanten dat het nog wel even zal duren voor we echt alles leren kennen, maar we hebben al een aantal toffe plekken gevonden.

De herfst is nu echt in volle gang, en ze verklaren me hier voor gek dat ik met de fiets naar de uni ga. Ik blijf toch Nederlandse he. Misschien dat ik straks, als het 20 graden vriest en er een meter sneeuw ligt met de U-Bahn zal gaan, maar tot nu toe is het goed fietsbaar. Je moet wel een beetje brutaal zijn af en toe. Soms verdwijnt het fietspad en moet je tussen de voorbijrazende auto´s gaan rijden. Fietsers zijn hier niet zo heilig als in Nederland, en je hebt hier geen licht op je fiets omdat je anders de politie aan je broek krijgt, je hebt hier licht op je fiets omdat je simpelweg niet keihard van je sokken wilt worden gereden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten